W dzisiejszym, nowoczesnym i opartym na ciągle zmieniających się trendach świecie biznesu, każdy przedsiębiorca poszukuje sposobów na to aby skutecznie odnajdywać się w swojej branży. W tym celu, razem ze swoim zespołem, stosuje różne rozwiązania, które mają zwiększyć sprzedaż jego produktów lub usług, bądź po prostu poprawić czy też umocnić jego pozycję na rynku. Niezastąpionym działem w firmie, który w dużej mierze odpowiedzialny jest za te zadania, jest oczywiście dział marketingu. To właśnie tam powstają nietuzinkowe i kreatywne pomysły na promocję firmy, które mają przyczynić się do wzrostu jej popularności i zainteresowania jej produktami lub usługami.
W dzisiejszym artykule poznamy podstawy wcześniej wspomnianego działu, mianowicie dokładnie przyjrzymy się sylwetce marketera. Zaczniemy od tego kim tak naprawdę jest osoba zajmująca się promocją firmy, co należy do jej obowiązków, czym musi się odznaczać oraz oczywiście sprawdzimy ile zarabia. W związku z tym jeżeli poszukujesz odpowiedzi na te pytania, bądź sam zastanawiasz się nad podjęciem zawodu marketera, koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł!
Kim jest marketer?
Zacznijmy zatem od najbardziej podstawowych informacji dotyczących marketera. Według ogólnie przyjętej definicji jest to specjalista zajmujący bardzo ważne miejsce w praktycznie każdym przedsiębiorstwie, który odpowiedzialny jest przede wszystkim za funkcjonowanie marketingu w firmie. Innymi słowami jest to osoba, która pełni obowiązki związane z promocją firmy, tak aby stale polepszała ona swoją pozycję na rynku.
Jednakże, zawód marketera nie kręci się tylko i wyłącznie wokół reklamy. Oczywiście, tworzenie skutecznych i wyróżniających się kampanii reklamowych to jeden z najważniejszych obowiązków i umiejętności specjalisty do spraw marketingu. Natomiast osoby pracujące w tym fachu w rzeczywistości mają dużo więcej obowiązków, które związane są z ogólnym, publicznym wizerunkiem firmy.
Podstawą działań marketingowca jest znajomość środowiska, w którym się porusza, jednakże aby dobrze to wykorzystywać, specjalista w tej dziedzinie powinien też potrafić funkcjonować w zespole, bowiem rzadko zdarza się aby za marketing w przedsiębiorstwie odpowiedzialna była tylko jedna osoba. W zdecydowanej większości dużych firm i korporacji za promocję odpowiadają całe działy, które swoje funkcjonowanie opierają na pełnej synergii wewnątrz zespołu. Dlatego też marketer to nie tylko znawca rynku i trendów na nim panujących, ale także osoba komunikatywna i potrafiąca wysłuchać swoich współpracowników.
Dodatkowo marketer to także specjalista, który potrafi dokładnie i skutecznie obserwować oraz analizować zarówno rynek, jak i konkurencję. Robi to w tym celu aby zawsze być na bieżąco z najnowszymi trendami w marketingu, a także aby nie kopiować zagrywek konkurencji, lecz żeby modyfikować je i ulepszać. Jednakże specjalista do spraw marketingu to przede wszystkim osoba z otwartą głową, gdyż dzięki posiadanej kreatywności, taki fachowiec jest w stanie tworzyć innowacyjną i przede wszystkim skuteczną oraz wyróżniającą się strategie marketingową, która obecnie jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu w praktycznie każdej branży.
Czym zajmuje się marketer?
Skoro przedstawiliśmy już po krótce sylwetkę marketera, czas przyjrzeć się dokładniej temu o czym już trochę wspomnieliśmy. Sprawdźmy zatem czym konkretnie zajmuje się specjalista do spraw marketingu, przekonajmy się co należy do jego obowiązków oraz poznajmy bliżej jego codzienne zadania, oto one:
- Badanie rynku: Zacznijmy zatem od najbardziej podstawowego zadania specjalistów do spraw marketingu, mianowicie analizują oni trendy rynkowe, strategię konkurencji oraz potrzeby i preferencje klientów. Wszystkie te badania mają na celu przygotowanie niezbędnych informacji potrzebnych do tworzenia skutecznych strategii marketingowych dostosowanych do aktualnych warunków rynkowych;
- Segmentacja rynku i targetowanie: Kolejnym ważnym obowiązkiem marketerów jest segmentacja rynku oraz identyfikacja docelowych grup klientów, aby to zrobić potrzebna jest wcześniej wspomniana analiza rynku, dzięki niej można podzielić go na segmenty oraz zidentyfikować konkretne grupy odbiorców, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani naszymi produktami lub usługami. Posiadając taką wiedzę można lepiej dostosować swój przekaz marketingowy, który powinien być skierowany do określonej grupy potencjalnych klientów;
- Strategia marketingowa: Opracowywanie planów i strategii marketingowych to tak właściwie podstawowe zadanie każdego marketingowca. Dobry specjalista w tej dziedzinie powinien potrafić tworzyć plany czy strategie, które obejmują różnorakie taktyki promocyjne. Warto pamiętać też, że dobra strategia marketingowa powinna zapewniać firmie nie tylko korzystne wyniki sprzedaży, ale także przewagę nad konkurencją;
- Komunikacja marketingowa: Tak jak już wcześniej wspominaliśmy marketingowiec powinien potrafić posługiwać się chwytliwym i przyciągającym językiem charakterystycznym dla branży reklamowej. Dlatego też tworzenie i wdrażanie skutecznych komunikatów reklamowych, które przyciągną uwagę grupy docelowej powinno być dla niego chlebem powszednim. Dodatkowo warto wspomnieć, że marketerzy powinni również potrafić korzystać z różnych kanałów komunikacyjnych takich jak media społecznościowe, kampanie reklamowe czy też inne treści online;
- Analiza danych i wyników: Do obowiązków specjalistów do spraw marketingu należy również zaawansowane monitorowanie skuteczności kampanii przy użyciu różnych narzędzi analitycznych. Marketerzy powinni potrafić analizować dane dotyczące konwersji, zaangażowania klientów, a także nieobce dla nich powinny być popularne wskaźniki służące do oceny skuteczności kampanii reklamowych, chociażby takie jak ROI, dotyczący ogólnie zwrotów z inwestycji, którą może być akcja promocyjna oraz ROAS, który w szczególności skupia się na tym w jakim stopniu zwróciła się konkretna kampania reklamowa;
- Budowanie relacji z klientem: Istotne w pracy marketera jest również to aby potrafił on się angażować w budowanie trwałych relacji z klientami poprzez zrozumienie ich potrzeb i dostarczanie wartościowych treści czy ofert. Jest to niezwykle ważne w kontekście pozyskania zaufania oraz lojalność klienta, co często jest kluczowym elementem strategii marketingowej;
- Trendy i innowacje: Ostatnim już, jednakże nadal ważnym elementem pracy marketera jest śledzenie nowości w dziedzinie marketingu, takich jak technologie, trendy społeczne czy innowacyjne podejścia do komunikacji z klientami. Specjaliści do spraw marketingu powinni zawsze być na bieżąco z najnowszymi trendami, aby skutecznie konkurować na rynku.
Powyższe, wymienione przez nas elementy pracy marketera to nie wszystko czym może się on zajmować, jednakże staraliśmy się przedstawić najważniejsze obowiązki, które są codziennością dla osób pracujących w tym zawodzie. W skrócie, można powiedzieć, że specjalista do spraw marketingu to fachowiec, który kieruje całościowymi działaniami marketingowymi, mającymi na celu zwiększenie widoczności i atrakcyjności marki, a także osiągnięcie celów biznesowych przedsiębiorstwa.
Jak zostać marketerem?
Kolejnym zagadnieniem, które weźmiemy pod lupę w kontekście pracy specjalisty do spraw marketingu, będzie sam przepis na to jak nim zostać. Skoro znamy już obowiązki i zadania, jakie są częścią pracy każdej osoby wykonującej opisywany przez nas zawód, czas przyjrzeć się temu w jaki sposób można znaleźć pracę właśnie w tym fachu. Czy są do tego potrzebne konkretne studia wyższe oraz doświadczenie czy umiejętności? Oto co trzeba zrobić, aby zostać marketerem:
- Edukacja: Zacznijmy zatem od kwestii edukacji, warto podkreślić, że w większości miejsc pracy nie jest ona na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o wymagania, natomiast wielu marketerów posiada wyższe wykształcenie z zakresu marketingu, biznesu, komunikacji lub pokrewnych dziedzin. W związku z tym, dobrym pomysłem jest rozważenie zdobycia stopnia licencjackiego lub magisterskiego, ale pamiętaj, że doświadczenie praktyczne jest równie ważne jak teoretyczna wiedza;
- Zdobycie doświadczenia praktycznego: Dla początkujących specjalistów do spraw marketingu zdobycie doświadczenia praktycznego może być ciężkie, jednakże różnorodne praktyki zawodowe czy szkolenia są kluczowe w rozwoju kariery marketingowej. Aby ułatwić sobie tą drogę, możesz zacząć od stażu, praktyk zawodowych lub pracy na stanowiskach juniorskich, wszystko to pozwoli ci zrozumieć realia pracy i zdobyć pierwsze umiejętności praktyczne, które są niezwykle cenne na rynku pracy;
- Samokształcenie: Branża marketingu dynamicznie się zmienia, dlatego też aby się w niej bez problemu odnaleźć istotne jest stałe poszerzanie swojej wiedzy. Czytanie branżowych blogów, uczestnictwo w konferencjach, kursach online czy uzyskiwanie certyfikatów może być bardzo pomocne w kontekście dokładnego poznania tego zawodu
- Budowanie portfolio: Zbieranie swoich projektów, kampanii, a nawet case studies pomoże w zbudowaniu portfolio, które jest niezwykle pomocne w kontekście poszukiwania pracy w zawodzie marketera. Bogate i urozmaicone portfolio może zrobić bardzo dobre i przede wszystkim pozytywne pierwsze wrażenie na twoim potencjalnym pracodawcy;
- Networking: Kolejnym świetnym rozwiązaniem, które może ułatwić znalezienie pracy w marketingu jest tak zwany networking, który polega na poznawaniu ludzi z branży czy też uczestnictwie w spotkaniach branżowych, działania takie jak te mogą otworzyć wiele drzwi do ciekawych miejsc pracy, które teoretycznie są nieosiągalne dla początkujących marketerów;
- Rozwijanie umiejętności miękkich: W sytuacji kiedy szukasz pracy jako początkujący marketingowiec, musisz też wykazać się konkretnymi cechami, które wyróżnią cię spośród innych kandydatów. Komunikacja, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, analityczne myślenie i zrozumienie rynku to kluczowe umiejętności dla marketera, a ich rozwijanie może pomóc ci w osiągnięciu sukcesu w tej dziedzinie.
Przedstawione przez nas rozwiązania są bez dwóch zdań bardzo pomocne w kontekście znalezienia pracy w zawodzie marketera, jednakże każdy kto próbuje swoich sił w tej branży powinien pamiętać, że poszukuje ona ludzi nieprzeciętnych, którzy wyróżniają się z tłumu. Dlatego też warto zauważyć, że marketing to obszar, w którym kreatywność i innowacyjność są wysoko cenione, w związku z czym, nie bój się eksperymentować, ucz się na błędach i bądź otwarty na zmiany, a twoja kariera w marketingu może okazać się naprawdę owocna.
Cechy dobrego marketera
Każdy kto chce podjąć się pracy marketera, zanim to zrobi powinien poważnie zastanowić się na tym, czy rzeczywiście jest to zawód dla niego i czy na pewno to właśnie z nim chce wiązać swoją przyszłość. Dlatego też, skoro znamy już obowiązki specjalistów do spraw marketingu, czas dowiedzieć się jakie cechy są pożądane wśród ludzi wykonujących ten zawód. Oto kilka z nich, które wyróżniają dobre marketera:
- Kreatywność: O pierwszej z nich wspominaliśmy już wielokrotnie, jest to oczywiście kreatywność. Każdy, dobry marketer musi potrafić myśleć kreatywnie, znajdując oryginalne rozwiązania problemów i tworząc innowacyjne kampanie reklamowe, gdyż pozwala to wyróżnić się na rynku i przyciągać znacznie większą uwagę klientów;
- Umiejętność analitycznego myślenia: Bardzo istotna w pracy marketera jest również umiejętność analitycznego myślenia. Każdy specjalista w tej dziedzinie powinien być w stanie analizować dane, interpretować statystyki i wyciągać wnioski z działań marketingowych, ponieważ znacznie ułatwia to dostosowanie strategii do realnych wyników i oczekiwań;
- Umiejętność pracy w zespole: Tak jak już wcześniej wspominaliśmy, rzadko zdarza się, żeby marketer pracował w pojedynkę, zazwyczaj za marketing w firmie odpowiedzialny jest cały zespół specjalistów w tej dziedzinie, dlatego też dobry marketingowiec powinien potrafić efektywnie pracować w zespole, wykorzystując przy tym różnorodne umiejętności, które przyczynią się do osiągnięcia wspólnego sukcesu;
- Komunikatywność: Cecha ta jest bezpośrednio związana z pracą w zespole i jest niesamowicie kluczowa w kontekście funkcjonowania działu marketingu w każdej firmie. Dobry marketer powinien potrafić klarownie przekazać i zaprezentować swoje pomysły współpracownikom, a także osobom w firmie, które zatwierdzają wszystkie pomysły związane z jej promocją;
- Zorganizowanie: Aby dobrze i skutecznie wypełniać wszystkie swoje obowiązki, każdy marketer powinien być zorganizowany. Zarządzanie projektami, terminami i zasobami jest bardzo ważne w pracy opisywanego przez nas specjalisty, a robienie tego w zorganizowany i sprawny sposób pozwala utrzymać płynność działań i uniknąć chaosu w realizacji kampanii.
Jak dobrze wiemy, żadnego zawodu nie da się opisać w 5 cechach, jednakże te, które wymieniliśmy to zdecydowanie najważniejsze z nich, jeżeli chodzi o specjalistę do spraw marketingu.
Ile zarabia marketer?
We wcześniejszych częściach dzisiejszego artykułu przedstawiliśmy już wszystkie niezbędne informacje dotyczące zawodu marketera, jednakże nie omówiliśmy jeszcze jednej istotnej kwestii, która jest niezwykle ważna dla każdego kto planuje karierę w tej branży. Mianowicie, nie sprawdziliśmy jak prezentują się zarobki specjalistów do spraw marketingu. Jednakże, zanim podamy konkretne kwoty warto wspomnieć, że pensje w tej branży, jak w każdej innej, są mocno zróżnicowane. Oprócz tego zależą one również od wielu czynników, między innymi takich jak poziom doświadczenia, umiejętności, lokalizacja geograficzna miejsca pracy czy też rodzaj firmy.
Przedstawione przez nas czynniki dosyć mocno wpływają na to jak wygląda średnia, miesięczna pensja specjalisty do spraw marketingu, która według ogólnodostępnych danych z 2023 roku wynosi ok. 5 700 zł brutto, czyli ok. 4 200 zł na rękę. Jednakże warto zauważyć, że 25% osób zatrudnionych w tym zawodzie zarabia poniżej 3 600 zł miesięcznie na rękę, natomiast są to zazwyczaj początkujący marketerzy, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Z drugiej strony, również 25% specjalistów do spraw marketingu zarabia przynajmniej 5 200 zł na rękę, a niektórzy z nich, ci najbardziej doświadczeni i najlepsi, nawet 7 000 zł miesięcznie na rękę.
Wymagania pracodawców
Jak powszechnie wiadomo, praktycznie każda firma, niezależnie od branży, posiada swój własny dział marketingu, w którym nierzadko pracuje więcej niż jeden marketer. W związku z tym zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie jest duże i stale wzrasta. Jednakże, przez duże zainteresowanie kierunkami studiów związanymi z marketingiem, konkurencja w tej branży jest nadal zauważalna, dlatego też oczekiwania pracodawców wobec kandydatów na stanowiska marketera są dosyć wymagające i konkretne. Oto kilka z nich, które pojawiają się najczęściej w ogłoszeniach o pracę:
- Znajomość nowoczesnych narzędzi i rozwiązań marketingowych;
- Wykształcenie wyższe kierunkowe (najlepiej marketing, zarządzanie lub ekonomia);
- Umiejętność planowania i organizacji zaawansowanych strategii marketingowych;
- Doskonałe zdolności komunikacyjne, interpersonalne i organizacyjne;
- Doświadczenie praktyczne, zdobyte w czasie pracy w podobnej firmie, bądź podczas praktyk czy szkoleń.
Wymienione przez nas oczekiwania pracodawców to tak jak wspominaliśmy te wymagania, które powtarzają się najczęściej w ogłoszeniach o pracę. Jednakże, warto pamiętać, że mogą być one zupełnie inne w zależności od tego, czym zajmuje się konkretna firma poszukująca pracownika na opisywane przez nas stanowisko. Dlatego też, warto dokładnie przeglądać wszystkie z nich, aby znaleźć pracę, która będzie dla ciebie idealna.
Podsumowanie
Marketer to kluczowa postać w dziedzinie promocji i budowania marki. Jego zadaniem jest nie tylko zrozumienie, lecz także kształtowanie rynkowych tendencji i preferencji. Specjaliści w tej dziedzinie odgrywają również kluczową rolę w budowaniu wizerunku marki, dbając o to, aby była ona postrzegana pozytywnie na rynku. To także oni zarządzają kampaniami reklamowymi, wykorzystując różnorodne media i narzędzia, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.
W skrócie, pełnią oni niezwykle istotną rolę w drodze do osiągnięcia sukcesu biznesowego. Ich praca to nie tylko kreatywne podejście do promocji, ale także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych oraz analiza danych w celu optymalizacji działań marketingowych. To zawód wymagający zarówno kreatywności, jak i analitycznego myślenia, a jego efekty widoczne są nie tylko w widoczności marki, lecz także w budowaniu trwałych relacji z klientami.
Przeczytaj koniecznie: